Włączenie cyfrowe
Poprzez promocję dostępności informacji i popularnych technologii, Centrum Tyflologii Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach dąży do pełnego uczestnictwa osób z dysfunkcją wzroku w szkole, pracy i społecznościach.

Współpracuje z firmami, uczelniami, aby zapewnić eliminację przeszkód technicznych, biurokratycznych i związanych z postawami, tak aby osoby niewidome lub słabowidzące mogły korzystać z popularnych i przydatnych gotowych urządzeń oraz usług online.
Technologia edukacyjna
W obszarze technologii edukacyjnej znajduje się szereg dostosowanych narzędzi, takich jak linijki, kalkulatory, klawiatury i inne materiały edukacyjne, które są dostępne w wersji z powiększonym drukiem lub z funkcją mowy.
Dostęp cyfrowy w edukacji
Wraz z powrotem do szkół zajęć stacjonarnych ważne jest, aby wnioski wyciągnięte z pandemii posłużyły do określenia kolejnych kroków. Wiele zajęć odbywających się wirtualnie uwypukliło potrzebę dostępności informacji. Jednak informacje, dokumenty i zasoby muszą być nadal dostępne, również w ramach zajęć stacjonarnych, aby uczniowie niewidomi lub słabowidzący mieli dostęp do programu nauczania.
- Stawiaj uczniom wysokie wymagania.
- Zapewnij uczniom jak najwcześniejszy dostęp do materiałów cyfrowych.
- Może zaistnieć konieczność wcześniejszego podglądu projekcji oraz śledzenia ich na urządzeniu osobistym.
- Informacje w stylu „na pierwszy rzut oka” wymagają znacznie więcej czasu, aby je postrzegać i interpretować dotykowo lub słuchowo
- Filmy potrzebują audiodeskrypcji i napisów. Prezentacje na żywo, pokazy lub modelowanie prowadzone przez nauczyciela często również korzystają z audiodeskrypcji.
- Zapewnij specjalistom tyflopedagogiki materiały z odpowiednim wyprzedzeniem, aby mogli przygotować je w alfabecie Braille'a, w dużym druku lub w alternatywnych mediach dostępnych dla osób z niepełnosprawnością wzroku – zwykle zajmuje to kilka tygodni.
- Wykorzystaj zasady uniwersalnego projektowania do celów edukacyjnych, takie jak różne tryby zaangażowania, reprezentacji i ekspresji, aby mieć pewność, że wszyscy uczniowie mogą aktywnie uczestniczyć w procesie uczenia się.
- Przygotuj plan udostępniania informacji tworzonych dla uczniów i ich rówieśników w czasie rzeczywistym.
Zwolnienie dziecka z zadania może dać mu dostęp do tej samej oceny w klasie, ale nie daje mu dostępu do tej samej nauki.
Zapewnienie ścieżek uczestnictwa, zaangażowania i włączenia powinno zawsze być częścią planu.
Włączenie cyfrowe dla uczniów niewidomych i słabowidzących: projektowanie dla dostępności. Rola twórców technologii edukacyjnych
Niedostępne programy i narzędzia Ed Tech opóźniają naukę uczniów. Gdy strony internetowe i programy nie są dostępne, uczniowie niewidomi, słabowidzący lub głuchoniewidomi często muszą czekać, aż nauczyciel stworzy alternatywną wersję lub asystent przeczyta lub opisze informacje. Czasami całkowicie tracą lekcję.
Dostęp do technologii edukacyjnej musi być zapewniony od samego początku!
Przykłady wyzwań związanych z dostępnością dla uczniów niewidomych i słabowidzących
- Programy, które muszą być kontrolowane za pomocą myszy, a nie klawiatury lub innych urządzeń wejściowych
- Filmy i zdjęcia bez tekstu lub opisów audio
- Nieoznaczone przyciski i formularze
- Quizy lub gry na czas, które są zbyt szybkie dla ucznia
- Urządzenia z ekranami zbyt małymi, aby osoba słabowidząca mogła na nich czytać lub skutecznie korzystać z lupy
Rozważania na temat dostępnego projektowania produktów
- Rozwijaj kompetencje pracowników w zakresie dostępności
- Opracuj wewnętrzną kulturę i przepływ pracy w zakresie dostępności
- Utwórz politykę dostępności i umieść ją na swojej stronie internetowej
- Postępuj zgodnie ze standardami, takimi jak Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych 2.1
- Często testuj swój produkt i zatrudniaj testerów użyteczności z dysfunkcją wzroku
- Zapewnij klientom wsparcie w zakresie dostępności
- Dokumentuj zgłaszane problemy z dostępnością i szybko je rozwiązuj
- Upewnij się, że aktualizacje produktów nie zawierają błędów w zakresie dostępności
Technologia niewidomego i słabowidzącego użytkownika sieci
Projektując witrynę internetową, programiści muszą wziąć pod uwagę różnorodne technologie i użytkowników tworzących społeczność internetową.
Czytając wytyczne i tworząc stronę internetową, proces udostępniania strony będzie bardziej zrozumiały, jeśli zrozumiesz, jakie jest prawdopodobieństwo, że osoby z wadami wzroku odwiedzą Twoją witrynę. Stosowana technologia i sposób jej działania odegrały znaczącą rolę w tworzeniu wytycznych spełniających potrzeby zarówno twórców stron internetowych, jak i użytkowników stron internetowych.
Czytniki ekranu
Niewidomi użytkownicy komputerów zwykle korzystają z czytnika ekranu podczas większości czynności komputerowych. Mówiąc najprościej, jest to oprogramowanie, które „odkrywa” zawartość ekranu i wysyła informacje do syntezatora mowy w celu wypowiedzenia lub do monitora brajlowskiego. Czytnik ekranu zapewnia nie tylko dane wyjściowe, ale w pewnym stopniu ulepszony (z punktu widzenia niewidomego użytkownika) interfejs. Czytnik ekranu to mózg każdego mówiącego komputera.
Powiększenie ekranu i inne techniki
Nie wszyscy użytkownicy z wadami wzroku korzystają z mowy, aby uzyskać dostęp do witryny. Większość użytkowników będzie miała na tyle dobry wzrok, że albo użyje programu do powiększania ekranu, albo będzie polegać na funkcjach wbudowanych w system operacyjny lub przeglądarkę w celu zwiększenia widoczności witryny. W przypadku tych użytkowników wybór koloru i układu może mieć ogromne znaczenie w korzystaniu z danej strony.
Program do powiększania ekranu sprawia, że tekst i grafika na stronie internetowej są większe. Niestety, zwykle oznacza to, że użytkownik widzi tylko część ekranu na raz, więc aby zobaczyć wszystko, musi przesuwać obszar wyświetlania. Czasami oznacza to, że relacje między elementami na ekranie zostają utracone.
Możesz mieć nagłówek lub etykietę po lewej stronie, a tekst lub grafikę po prawej stronie. Użytkownik, widząc tylko lewą, a potem już tylko prawą stronę, może łatwo nie zrozumieć, że te dwa elementy są ze sobą powiązane. Użytkownicy, którzy mają na tyle dobry wzrok, aby przeczytać większą część tekstu na ekranie bez użycia dodatkowego sprzętu lub oprogramowania, często dostosowują kolory i rozmiary tekstu oraz ikon, aby były bardziej widoczne. W przypadku tych użytkowników jeden z kilku schematów kolorów o wysokim kontraście w systemie Windows może wystarczyć, aby umożliwić przetwarzanie tekstu i inne zadania komputerowe. Jednak często na stronach internetowych twórcy stosują schematy kolorów o niskim kontraście i inne cechy wizualne nieprzyjazne dla osób słabowidzących.
Formularze internetowe - logiczne układy
Formularze muszą być zaprojektowane w sposób logiczny, spójny. Należy upewnić się, że pytanie lub opis dla każdego pola wejściowego (na przykład pole tekstowe, pole wyboru lub menu wyboru) ma spójny wzorzec.
Trzeba umieść etykietę konsekwentnie po tej samej stronie pola wejściowego i pamiętać, aby wyraźnie poinformować użytkownika, które pola informacyjne są wymagane. Wielu projektantów stron internetowych wykorzystuje kolor lub pogrubiony tekst, aby wskazać, które elementy są wymaganymi polami. Oczywiście taka technika jest mało pomocna dla użytkownika, który jest niewidomy lub słabowidzący.
Notatniki elektroniczne (Braille)
Elektroniczne notatniki to małe, przenośne urządzenia do przechowywania informacji przy użyciu klawiatur brajlowskich lub maszynowych. Dostęp do przechowywanych informacji można uzyskać za pomocą wbudowanego syntezatora mowy, wyświetlacza brajlowskiego lub obu. W przeszłości podobne urządzenia, które były mniej wydajne i mniej wszechstronne, nazywano notatnikami brajlowskimi, służyły do przechowywania nazwisk i numerów telefonów, śledzenia spotkań i robienia notatek. Oprócz tych funkcji najnowsze elektroniczne notatniki zapewniają zaawansowane przetwarzanie tekstu, przeglądanie stron internetowych i inne funkcje. Powrócono do terminu elektroniczny notatnik, mimo że urządzenie pozwala użytkownikowi o wiele więcej niż tylko robić notatki.
Gry i aktywności
Dostęp do wielu gier, na przykład gier komputerowych lub elektronicznych, jest możliwy za pomocą czytnika ekranu lub gier głosowych, natomiast gry planszowe i karciane są dostępne w dużej czcionce, z zapisem w alfabecie Braille'a lub znakami dotykowymi.
W systemie edukacji dzieci można wykorzystać dostępne urządzenia, dedykowane osobom niewidomym i słabowidzącym, takie jak "Foxy Reader" z zestawem udźwiękowionych kart do gry, czy "mówiące" mapy i globusy. Można również wykorzystać technologię PENfriend2 do: zorganizowania swojego domu lub klasy za pomocą etykiet magnetycznych, na których można nagrać własne pliki muzyczne lub inne informacje w wymiarze do jednej godziny nagrań na jednej naklejce. Samoprzylepnych naklejek można używać do oznakowania opakowań z żywnością, płyt CD, tworzenia list zakupowych i tym podobne.